NEĆE MOĆI: A šta ste vi?

 

OVAJ tužni pokušaj je pravi dokaz da je ona glupost od tvrdnje da je i loša reklama dobra potpuno netačna. Umesto da pokažu da nisu zli, ovom kampanjom Ameri uporno dokazuju ne samo da su glupi, nego da to misle i za nas – rekao je povodom kampanje „Vi ste svet“ američke ambasade u Beogradu jedan poznanik koji se ozbiljno bavi marketingom. „Po svemu sudeći, deluje da ljudi znaju zanat, ali nedostaje jedna sitnica – iskrena posvećenost rezultatu i klijentovim ciljevima“, dodao je. U marketing se ne razumem i sklon sam da mu verujem da je tako kada se radi o nečemu što je isključivo reklama.

ČINJENICA je da među ljudima sa kojima kontaktiram ova kampanja izaziva više mučninu, nego osećaj zahvalnosti Jenkijima što imaju visoko mišljenje o nama i što nas hrabre da i mi o sebi tako mislimo, uprkos svemu. Kao da nam je potreban njihov štambilj da bismo znali ko smo i šta smo. Kao da oni imaju ekskluzivno pravo da izdaju licencu za to ko jeste, a ko nije svet. Možda bi neko sveobuhvatnije istraživanje u našem narodu pokazalo drugačije rezultate, možda bi se pokazalo da je kampanja usmerena na neku sasvim drugačiju ciljnu grupu i da je u tom segmentu društva uspešna. Mislim, međutim, da dobro poznajem svoj narod i da je to prosto nemoguće. Da će se na tu udicu upecati tek oni malobrojni, koji su već uhvaćeni u njihovu mrežu.

ALI šta je onda cilj? Uveren sam da Ameri nisu toliko glupi, kako to misli poznanik iz „struke“, nego da su pokvareni i prepredeni. Ne misle oni da će nas ovom kampanjom navesti da ih volimo, koliko će falsifikovati poruke i vrednosti koje su nam ostavili preci čiju sliku pokušavaju da prekroje po svojoj meri.

HILJADU puta ponovljena laž postaje istina je rečenica koja se sasvim pogrešno pripisuje nacističkom ministru propagande Jozefu Gebelsu i ona je sama po sebi dokaz svoje tačnosti. Istina je da je Gebels rekao nešto slično, pozivajući se na teoriju o „Velikoj laži“ koju je Hitler izneo u svom „Majn kampfu“ dvanaest godina ranije, ali su obojica govorila ne o sebi i svojim planovima, nego su ukazivali na manipulativne tehnike svojih neprijatelja. Hitler je govorio o Jevrejima, a Gebels o Englezima. Upravo u ovoj tehnici se nalazi suština kampanje „Vi ste svet“. Nije cilj da mi zavolimo Amere, nego da poverujemo u njihov opis naših heroja, jer nam ga ponavljaju iz dana u dan, sa izuzetnom upornošću.

NAJOČIGLEDNIJI falsifikat bio je u srcu prošlogodišnjeg spota u kojem nas podsećaju na velikog Borislava Pekića za kojeg nam, između ostalog, kažu da smo ga progonili samo zato što je želeo da ima pravo na slobodu misli, iako bi ga današnji američki korifeji kod nas, kako je to primetio književnik i profesor Slobodan Vladušić, „sasvim sigurno nazivali nacošem i fašistom“. Nije u ovome falsifikat. U ovome se prikriveno iza navodne poruke „vi ste svet“ u stvari krije poruka „vi ste smeće“, jer ste takvog čoveka progonili. Falsifikat je u tome što se, opet kako je Vladušić naveo, „Pekiću pripisuju reči njegovog junaka, Konrada Rutkovskog, poručnika Gestapoa, koga pisac sasvim sigurno nije zamislio kao model za oponašanje, pa se ukidanje prošlosti reklamira kao Pekićeva (humanistička) ideja, a ne kao zapovest nacista, odnosno antihumanista“.

Izvor

Sviđa Vam se Članak? Podelite...

Podelite na Facebook
Podelite na Twitter
Podelite na Linkdin
Podelite na Pinterest
Podelite na WhatsApp
Podelite putem mejla

Blitz.rs

Ostavite komentar