LAŽNI POPUST ZAMKA ZA KUPOVINU SKUPLJEG: Građani se najviše žale da su kod tehničke robe popusti prividni

PRAZNIČNA šoping groznica je počela, a istovremeno je većina trgovaca oglasila početak sezonskog sniženja 25. decembra, i zato bi potrošači trebalo da budu oprezni da ne bi upali u neku od brojnih marketinških zamki prodavaca.

ЛАЖНИ ПОПУСТ ЗАМКА ЗА КУПОВИНУ СКУПЉЕГ: Грађани се највише жале да су код техничке робе попусти привидни

Foto P. Mitić

970) { googletag.cmd.push(function() { googletag.display(‘leaderboard_top’); });} ]]>

Popusti se, trenutno, kreću uglavnom od 10 do 50 odsto. Kupci treba da znaju da u okviru zimskog sniženja odeće i obuće, ponuđena roba treba da bude iz zimske i jesenje kolekcije, a ne letnje. Najmanje jedna petina proizvoda mora da bude obuhvaćena oglašenim najvećim procentom sniženja. To znači da, ukoliko je najavljen popust od 30 odsto, onda u prodavnici jedna petina artikala treba da bude snižena za taj procenat.

Redovno upozoravamo da su ovi popusti često prividni. Poznat je trik da trgovci oglašeno sniženje koriste samo da bi namamili potrošače da dođu u radnju. Ova praksa predstavlja kršenje zakona, ali se uporno ponavlja. Marko Dragić, iz Nacionalne organizacije potrošača Srbije (NOPS), ukazuje na to da, ukoliko je ponuđena roba u zanemarljivoj količini ili sa ciljem da se kupac navede da pazari druge vrste proizvoda, onda je to prekršaj.

– Kada građani uoče ovu pojavu, to mogu da prijave tržišnoj inspekciji ili organizacijama za zaštitu potrošača – objašnjava Dragić. – Često se dešava da nema artikala za koje je oglašen popust. Takođe, trgovci namerno podižu cene određeni kratak period ranije, a onda oglase sniženje. Time su, zapravo, zadržali stare cene, i to je, takođe, prekršaj i nepoštena poslovna praksa. Međutim, problem je što to potrošači teško mogu da primete, jedino oni koji redovno prate cene.

Foto P. Mitić

On navodi da se građani najviše žale da su kod tehničke robe iznosi sniženja nerealni. To, uglavnom, primećuju oni koji kupuju u onlajn prodavnicama, prate cene i upoređuju ih. Tako se dešava da određeni uređaji na popustu koštaju isto kao mesec dana ranije, kada nisu bili na sniženju. Česta je pojava i da „bombastično“ najavljeni popust određenog modela proizvoda kod jednog trgovca zapravo bude njegova redovna cena kod drugog prodavca. Zato je savet potrošačima da obavezno upoređuju ponudu.

970) { googletag.cmd.push(function() { googletag.display(‘InText_1’); });} ]]>

Čitaoci „Novosti“ su nam se često žalili da ih prodavci zasipaju SMS ili porukama putem „Vibera“ o velikim popustima do 50 ili do 60 odsto, ali kada odu u radnju, ispostavi se da je mali broj proizvoda minimalno snižen. Dragić ističe da je to još jedan marketinški trik.

– Kada trgovac navede da je popust, na primer, do 60 odsto, to znači da može da bude i samo jedan procenat – objašnjava naš sagovornik. – Ovo je, takođe, samo način da se kupac namami da dođe u prodavnicu.

Pojedini trgovci se, na duhovit način, trude da uvere potrošače da je njihovo sniženje realno. Tako je jedan poznati brend oglasio popust 50 odsto i naglasio – bez skrivenih „do“.

NOPS savetuje kupce da pazare onlajn da se ne bi izlagali zaražavanju odlaskom u tržne centre i prodajne objekte.

– Na taj način će izbeći gužve, a jedna od najvažnijih prednosti je da potrošač prilikom elektronske kupovine ima pravo da u roku od 14 dana vrati proizvod prodavcu bez bilo kakvog obrazloženja zbog čega to čini – ističe Dragić. – S druge strane, kada kupuje u prodavnici, onda trgovac nema zakonsku obavezu da mu zameni proizvod ako je ispravan, a potrošaču, recimo, ne odgovara veličina ili boja. To je onda pitanje dobre volje prodavca.

970) { googletag.cmd.push(function() { googletag.display(‘InText_2’); });} ]]>

On upozorava potrošače da onlajn kupovinu obavljaju samo putem registrovanih platformi, jer samo tako mogu kasnije da ostvare svoja prava, ako dođe do nekog problema. NOPS savetuje građane da ne kupuju impulsivno, već da dobro razmisle da li im je nešto zaista potrebno ili kupuju samo zato što je na sniženju.

OBAVEZNO ISTICANJE STARE I NOVE CENE

SEZONSKO sniženje oglašava se dva puta godišnje i traje najduže do 60 dana. Zimsko počinje između 25. decembra i 10. januara. Zakonom o trgovini razdvojene su vrste prodajnih podsticaja. Postoji jasna razlika između sezonskog sniženja, rasprodaje i akcijske prodaje. Za sve ove vrste podsticaja, osim za akcije koje traju do tri dana, prodavac je obavezan da istakne staru i novu cenu. Rasprodaja može da se organizuje samo u slučajevima kada trgovac zatvara neki maloprodajni objekat, prestaje sa radom ili prodajom određene robe, a to ne može da učini onaj koji redovno posluje. Akcijske prodaje ne mogu da traju duže od 31 dana na određeni proizvod.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije


Izvor

Sviđa Vam se Članak? Podelite...

Podelite na Facebook
Podelite na Twitter
Podelite na Linkdin
Podelite na Pinterest
Podelite na WhatsApp
Podelite putem mejla

Blitz.rs

Ostavite komentar